Izdelki za avtoprevoznike

stage_goods_TT

Pnevmatike za tovornjake - prevoz blaga

Orkanski stroj: pošast in tehnična mojstrovina

Čim bolj se stroju približate, tem bolj vam postane jasno, od kod njegovo ime. Ko "orkanski stroj" obratuje, se v hali slovaške tovarne Continental, v kateri je montiran, vse spremeni. Zdi se, da zrak vibrira. "Orkanski stroj" iz Puchova je prava pošast in tehnična mojstrovina obenem. Sedi na globokih betonskih temeljih in se vzpenja skoraj 15 metrov visoko, skoraj do stropa tovarniške hale. Ko začne obratovati, prav občutiš vibracije, ki spreletijo celo telo. Pojavijo se zaradi gole sile, ki divja v ogromnem bobnu, ki je srce stroja.

Image

Ljudje, ki orkanskega stroja ne poznajo, se ga morda ustrašijo. Martin Theusner pa pravi, da je zvok tega stroja glasba za njegova ušesa. Doktor kemije je za Continental zasnoval in razvil reciklažni postopek z orkanskim strojem in zanj ni boljšega, kot gledati in poslušati delovanje tega stroja. Theusner je že leta 1996 razmišljal, kako bi lahko reciklirali ogromne količine nevulkaniziranega jeklenega korda. V tistem času je bil vodja oddelka za varovanje okolja pri Continentalovem sektorju pnevmatik za gospodarska vozila. Ni mogel razumeti, zakaj se vsako leto ob Continentalovih tovarnah nabirajo tisoči ton odpadkov za odvoz, ki predstavljajo velik strošek in obremenjujejo okolje na nekem odlagališču.

Temu odpadu se med proizvodnjo pnevmatik ne da izogniti. Mogoče pa je najti pot za njegovo reciklažo. Konec koncev je pri tem uporabljen material nevulkaniziran. Pnevmatike za tovornjake vsebujejo jeklen kord, ki je vdelan v gumeni zmesi. In ker ta gumena zmes še ni bila vulkanizirana, je odpadek v tem primeru v obliki dveh podobnih vrst dragocene surovine. Ti dve surovini je treba ponovno pridobiti, da potrošimo manj virov in prihranimo pri stroških odlaganja na deponiji, kar je ekološko, uporabno in tudi ekonomično.

Pred Theusnerjem ni še nihče v industrijskem procesu uspešno ločil gumene zmesi od jeklenega korda, da bi potem recikliral obe sestavini ali ju vrnil nazaj v proizvodni ciklus. To ni bil enostaven podvig. Obstajajo sicer odlagališča odpadkov in stroji za obdelavo odpadkov, v katerih na primer uničujejo pralne stroje in z njih odstranjujejo železne dele, ampak gumena zmes za pnevmatike je plastična, kot glina za modeliranje, kar zadevo precej zaplete.

teaser_66w_image2

Toda Theusner je kljub temu imel zamisel, kako bi jeklo ločili od svetleče črne snovi. Pri podjetju iz Baden-Württemberga v Nemčiji, ki je specializirano za izgradnjo centrov za reciklažo, je naročil razvoj posebnega stroja. Stroj ima izjemno zmogljiv motor in dve debeli jekleni verigi, ki se izjemno hitro vrtita. Ti verigi, ki se vrtita z več sto vrtljaji na minuto, naj bi udarjali po odpadnem jeklenem kordu, ki ga v ogromen boben stresa tekoči trak. Gumena zmes naj bi se, ker je izpostavljena stalnim silam, ločila od jeklenega korda v obliki granul. Theusner je bil zadovoljen z uspehom svojega prvega poskusa: "Granule gumene zmesi so bile prav takšne, kot smo hoteli," pove dolgoletni Continentalov uslužbenec, "in jekleni kord je bil čist kot solza. Prav takšen učinek sem želel doseči!"

Vseeno pa je trajalo kar nekaj časa, preden je "orkanski stroj" začel redno obratovati. Vse je bilo končno pripravljeno spomladi 2012. Od takrat dalje Continentalove evropske tovarne svoj odpadni nevulkaniziran jekleni kord dostavljajo v slovaško tovarno.

Toda zasnovo stroja je bilo treba pred tem še dodatno izpopolniti. Izdelati je bilo treba zapleten sistem loput in gredi, da bi granule in jeklo iz bobna odvajali na ločenih mestih. Med ciklusom vrtenja se v boben dodaja puder v prahu, ki poskrbi, da se gumene granule ne sprimejo. Preden jih je mogoče vmešati v novo gumeno zmes za pnevmatike, morajo granule še skozi nekaj strojev. Kovina pa se v ogromnih balah jeklene volne že kotali v betonsko korito. Ta dragocen odpadek je že nared za prodajo in dostavo jeklarski industriji.

teaser_66w_image3

Granule, sive od pudra v prahu, nato odidejo na potovanje skozi tovarniško halo v Puchovu. Najprej magnetni boben izloči preostale debelejše žice. A ker se niti najmanjši kos kovine na koncu ne sme prilepiti kam v notranjost, se gumeno zmes nato zdrobi v granule v separatorju, ki je v osnovi zelo zmogljiv magnet, ki izloči vse kovinske ostanke. A to še ni vse. Preden se granule vrnejo v redni ciklus Continentalovih gumenih zmesi za pnevmatike, jih Theusner pošlje še skozi rentgensko napravo. Če so v materialu ostali še kakšni delci jekla, z jeklom onesnažene granule odstranijo in jih vrnejo na postaje za obdelavo z magneti.

Na koncu se surovina, ki bo nekega dne spet postala gumena zmes v pnevmatiki za gospodarska vozila, siplje skozi gladke kromane valje, kjer se nadaljuje njena obdelava v velikih količinah. Večina tega materiala prihaja iz proizvodnega procesa – "Odpad iz proizvodnje pnevmatik za tovornjake," pojasni Theusner. Črno maso materiala naprava potem zvalja, odreže in ponovno zvalja, nato pa masa v tankih plasteh po tekočem traku odpotuje do naslednjega valjarja. Ki jo spet zvalja, odreže in zvalja. Preden pole, ki so primerne kakovosti za proizvodnjo pnevmatik, pristanejo na paletah, morajo še skozi nekaj postaj.

teaser_66w_image4

Sive barve, ki so jo imele granule zaradi pudra v prahu ob izhodu iz "orkanskega stroja", sedaj ni več. Material, ki se je v obliki surovine vrnil iz Theusnerjevega centra za reciklažo, je sedaj vključen v proizvodni ciklus in pripravljen, da začne novo življenje v novih pnevmatikah!