Izdelki za avtoprevoznike

stage_goods_TT

Pnevmatike za tovornjake - prevoz blaga

Cenjeni regrat

Continental je v iskanju inovativnih materialov segel celo po drobnem regratu, rastlini, iz katere je mogoče izdelati kavčuk – za pnevmatike, ki so še posebej prijazne do okolja. Raziskovalka materialov Carla Recker želi prispevati pri preboju regrata kot uporabnega materiala.

Image

Same pnevmatike so črne in okrogle, tako kot vse "normalne" pnevmatike. Izvor materiala označuje le regrat, ki je diskretno vtisnjen na njihovi bočnici. In poleg tega seveda rumeno-zelen emblem s tržno znamko "Taraxagum," ki je izpeljana iz botaničnega imena te rastline. V Continentalovem tehnološkem centru v Stöcknu v Hannovru Carla Recker ponosno gleda pnevmatiko, ki je razstavljena v konferenčni sobi. To pnevmatiko so pred le dvema tednoma izdelali v tovarni v Aachnu. Carla, ki ima doktorat iz kemije in je vodja oddelka za kemijo materialov pri Continentalu, je bila tam osebno navzoča, ko so to pnevmatiko vzeli iz kalupa: "Še en dan pred tem nismo bili čisto prepričani, ali nam bo uspelo." Ne preseneča torej, da Carla tisto noč ni prav veliko spala. Njeni sodelavci so porabili več tednov, da so za prototip pridobili kavčuk iz regratovih korenin. Več mesecev so nato eksperimentirali v laboratoriju, da bi ugotovili, kako uporabiti novi material, da bi z njim nadomestili naravni kavčuk iz kavčukovca, ki ga sicer poleg sintetičnega kavčuka vsebuje vsaka pnevmatika. Vse to so spremljale še ogromne količine administrativnega dela, saj je Carla od leta 2007 sodelovala z inštitutom za molekularno biologijo in uporabno ekologijo pri Univerzi v Münstru.

Vse to trdo delo se je obrestovalo in prve pnevmatike iz regratovega kavčuka so zdaj "zapeljale na cesto," pa čeprav je ta cesta na tej stopnji razvoja le Continentalova testna steza. Proizvodnja nove pnevmatike se ne bo začela pred letom 2020. Carla Recker ne more skriti navdušenja in v očeh se ji zaiskri, ko govori o različnih podrobnostih procesa. Najprej nekaj informacij o samem regratu: Skozi vzgojo so raziskovalci iz inštituta Fraunhofer spremenili rusko vrsto regrata (lat. Taraxacum kok-saghyz), ki jo uporablja Continental, da bo proizvajala več rastlinskega soka in jo bo mogoče gojiti kot poljščino.  Naša vizija je, da bi vzgojili rastlino s tako velikim korenom, kot ga ima sladkorna pesa. To je naloga gojiteljev z Bavarske in Saške, ki bodo vzgajali regrat na testnih poljih. "Počakati bomo morali od ene do druge rastne dobe in upati, da se med rastnimi dobami ne bodo zgodile kakšne poplave ali druge naravne nesreče," se nasmehne 49-letnica, ki v kavbojkah in športnih čevljih ne kaže svojih let. Ob svoji službi pri Continentalu je Carla študirala okoljsko tehnologijo. To področje ji pride sedaj zelo prav, ko se mora nenadoma ukvarjati z biologijo in kmetijstvom.

"Material expert inside"

Carlina ekipa je pred kratkim prejela uradno pohvalo za svoje delo v Münchnu v Nemčiji, kjer je projekt regrata prejel priznanje GreenTec Award, najprestižnejšo evropsko nagrado s področja varovanja okolja in poslovanja. "To je bil vsekakor eden od vrhuncev kariere," z žarom pove Carla. "Uspehi mojega dela ponavadi ostajajo skriti, čeprav so sestavni del mnogih izdelkov." Pošali se, da bi včasih rada imela žig z napisom "Material expert inside" (tu notri je strokovnjakinja za materiale). 

Pridobivanje kavčuka iz regrata pravzaprav ni nič novega: prvi patent za ta proces je bil izdan leta 1905. Sodelavci Carle Recker so tudi v Continentalovem arhivu našli dve mapi o regratu. "Toda raziskave so ustavili, saj pridobivanje ni bilo ekonomsko izvedljivo," pojasni. Danes so stvari videti nekoliko drugače: "Pripravili smo poslovno analizo in po trenutno dostopnih podatkih je projekt izvedljiv." Poleg tega je regrat nezahtevna rastlina, ki jo lahko gojimo tudi v severnoevropskem podnebju in na nerodovitni zemlji. S tem si bomo prihranili dolge prevoze od tropskih nasadov kavčukovca, gojenje regrata pa tudi ne bo posegalo v pridelavo rastlin za prehrano. Dodatna korist za okolje je tudi ta, da bo regratov kavčuk lahko izpolnjeval rastoče svetovno povpraševanje po kavčuku, ne da bi ob tem morali žrtvovati dodatne površine deževnega gozda zaradi sajenja kavčukovca. S tem se bo zmanjšal ogljični odtis in povečala biotska raznovrstnost; ravno ta dva dejavnika sta prepričala tudi žirijo, ki podeljuje priznanja GreenTec.

Flower power v velikem merilu

Pnevmatike za tovornjake so potencialno ogromen trg za novi material: pnevmatike za tovornjake tehtajo od 70 do 80 kilogramov, od česar je 30 do 40 odstotkov naravnega kavčuka, kar je veliko več kot pri avtomobilskih pnevmatikah. Carla Recker sicer ne verjame, da bodo nekega dne ves kavčuk za pnevmatike Continental lahko pridobivali iz regrata.  Zaradi ekonomičnosti in varnosti morajo biti pnevmatike izdelane iz kombinacije različnih surovin, toda čim bolj trajnostno. "In regrat nam bo pri tem resnično v pomoč."

Trenutno gradijo pilotski sistem za masovno proizvodnjo regratovega kavčuka.  "Smo šele na začetku," pojasni Carla. Potrebovali bomo vztrajnost in močno podporo podjetja.  Nenazadnje so takšni dolgoročni projekti v tej panogi izjemno redki. Kot projektni vodja je Carla zelo zadovoljna, da jih vsi podpirajo. Njeno navdušenje nad regratom in izjemna energija, ki jo izžareva, sta bila prav gotovo ključna, ko je bilo treba vse pridobiti na svojo stran.